De gebruiksvriendelijkheid van Noordoosthelpt.nl

Wij zijn erg benieuwd naar uw mening. Wilt u enkele vragen over de gebruiksvriendelijkheid van Noordoosthelpt.nl beantwoorden?
Ga dan naar ons gebruikersonderzoek.

Kunt u niet meer goed lopen? Of wordt het moeilijker om uw evenwicht goed te bewaren? Genoeg bewegen helpt. Door uzelf een paar gewoonten aan te leren, wordt de kans om te vallen kleiner. Dit heet ook wel valpreventie.

In beweging blijven

Elke dag een half uur bewegen is goed voor u. Wandelen, fietsen of gymnastiek bijvoorbeeld. Of speciale sportactiviteiten voor ouderen. Bewegen houdt uw spieren soepel en zorgt ervoor dat u een beter evenwicht heeft en een betere reactiesnelheid.

Veiligheid.nl, de KBO en Buurtzorg hebben samen een flyer gemaakt met 7 simpele tips om fit en vitaal te blijven. Het zijn oefeningen die u tijdens uw dagelijkse bezigheden kunt doen en die dus geen extra tijd kosten. U kunt de oefeningen bekijken op Youtube.

Cursus valpreventie

U kunt kijken of in uw omgeving een cursus valpreventie of valtraining wordt gegeven. Daar leert u via allerlei oefeningen hoe u uw balans kunt verbeteren en de kans op vallen kunt verkleinen. Bij sommige cursussen leert u daarnaast vallen met de juiste valtechniek: op zo’n manier vallen dat u de kans op letsel zo klein mogelijk maakt.

Uw huisarts, fysiotherapeut of ergotherapeut kan u hier meer over vertellen. Soms vergoedt uw zorgverzekering cursussen valpreventie.

Medicijnen: bijwerkingen bespreken

Sommige medicijnen hebben bijwerkingen die de kans op vallen vergroten. U wordt dan bijvoorbeeld duizelig, of uw reactiesnelheid gaat omlaag. U kunt het beste met uw huisarts of apotheker hierover praten.

Ogen laten controleren

Als uw ogen achteruit gaan, kan dat ongemerkt gevaarlijke situaties opleveren. Twijfelt u of u nog wel goed genoeg ziet? U kunt uw ogen laten controleren bij de opticien of bij een oogarts.

Goede schoenen dragen

Met goede (orthopedische) schoenen staat u steviger en kunt u makkelijker lopen. Als u aangepaste schoenen nodig heeft, kan de huisarts u hier meer over vertellen. Meer informatie over orthopedische schoenen vindt u op de Hulpmiddelenwijzer.

Duizeligheid

Heeft u last van duizeligheid, een verstoord evenwicht of andere lichamelijke aandoeningen waardoor u onvast op uw benen staat?

Deze klachten kunt u het beste met uw eigen huisarts bespreken. U kunt dan ook vertellen over uw angst om te vallen.

Handige gewoonten

Veel valongelukken gebeuren thuis. Met een paar handige gewoonten verkleint u de kans op vallen.

  • Zet de telefoon ergens neer waar u er gemakkelijk bij kunt. Of koop een tweede telefoon, zodat u er op tijd bij bent als hij gaat
  • Loop rustig de trap af en houdt de leuning vast
  • Leg geen dingen op de trap
  • Doe het licht aan als u 's nachts naar de wc gaat

Uw huis veiliger maken

U kunt de kans op vallen ook kleiner maken met wat hulpmiddelen en woningaanpassingen. Zo maakt u uw huis veiliger:

  • Plaats handgrepen bij de douche en wc.
  • Zet losliggende snoeren vast tegen de plinten, met behulp van kabelclips.
  • Heeft u een los vloerkleed? Leg er een anti-slipmat onder.

Meer tips voor een veilig huis vindt u op Laatjenietvallen.nl, een website van de GGD Amsterdam.

Hulp van de ergotherapeut

Een ergotherapeut kan het uitvoeren van dagelijkse activiteiten wat gemakkelijker voor u maken. Bijvoorbeeld door oefeningen en advies over hulpmiddelen. De ergotherapeut kan u ook advies geven over het veiliger maken van uw huis. Hij of zij kan ook uitleggen hoe u kunt voorkomen dat u valt.

Technologie in huis

Met technologie kunt u wonen en huishoudelijke taken makkelijker maken. Maar ook veiliger. Meer over technologie en zelfstandig wonen.

Personenalarmering

Misschien is personenalarmering iets voor u? Dat is een apparaatje waarmee u een meldpost kunt waarschuwen, als er iets met u gebeurt. Er komt dan zo snel mogelijk iemand langs.

Vallen voorkomen: buiten

Rondom uw huis kunt u ook veel doen om te voorkomen dat u valt. Bijvoorbeeld losliggende tuintegels goed leggen, kapotte buitenverlichting repareren, of fietsen weghalen als die de stoep blokkeren.

U kunt daar een klussendienst voor inhuren. Of u kunt dat samen met uw buren doen. Misschien zouden zij het ook graag beter willen. Of misschien zijn het hun fietsen die de stoep blokkeren. Samen kunt u daar een oplossing voor bedenken.

Zijn er in de buurt van uw huis losliggende stoeptegels of kapotte lantaarnpalen? Die worden door de gemeente beheerd. U kunt zulke problemen dus melden bij de gemeente.

Hulpaanbod

Valpreventie: cursus of instructie

woningaanpassingen, hulpmiddelen, valpreventie etc

Advies op het gebied van hulpmiddelen, aanpassingen etc....

Ergotherapie

(kinder)ergotherapie

U kunt zich bij alle therapeuten aanmelden. Kijk voor de...

Ergotherapie

Na intake en vraagverduidelijking zal samen met u de doelstelling...

Ergotherapie

Na intake en vraagverduidelijking zal samen met u de doelstelling...

Organisaties

Ergotherapeut

Ergo Actief - Damwoude

 06-11 45 48 54De Klimmer 219104JTDamwâld

Ergotherapie Weidenaar

 06-42 47 42 86Kuipersweg 749285SWBuitenpost

Ergo Actief Leeuwarden

 06-25 07 70 38 ergoactief.nlIt Grien 79084AMGoutum

Huisartsenpraktijk De Wilgen

 0511-47 22 60 dewilgen.praktijkinfo.nlDe Wylgen 89269SRFeanwâlden

Huisarts Hendrikje Kiers

 0511-42 24 02 huisartsenpraktijkwouterswoude.nlFoarwei 709113PEWâlterswâld

Dokterswacht Friesland-Huisartsenpost Dokkum

 0900-11 27 112 dokterswacht.nlBirdaarderstraatweg 709101DCDokkum

Gezondheidscentrum met huisarts

Gezondheidscentrum VoorZ.Org

 0511-45 24 70 huisartsdewaard.nlVoorstraat 119291CCKollum

Fysiotherapiepraktijken

Fysiotherapie Brouwer

 0511-47 64 01 brouwerziel.nlLysterstrjitte 559269NRFeanwâlden

Health Center Plantinga

 0511-44 32 64 healthcenterplantinga.nlNijverheidswei 19271GMDe Westereen

Fysiotherapie Haren-West

 050-53 44 399 fysioharenwest.nlHemsterhuislaan 69752NDHaren

Bestanden

Checklist veiligheid in
en om uw huis
PDF, 96,9 kB

Meer info, melding of aanvraag

Vergelijk hulpaanbod