De gebruiksvriendelijkheid van Noordoosthelpt.nl
Wij zijn erg benieuwd naar uw mening. Wilt u enkele vragen over de gebruiksvriendelijkheid van Noordoosthelpt.nl beantwoorden?
Ga dan naar ons gebruikersonderzoek.

Wij zijn erg benieuwd naar uw mening. Wilt u enkele vragen over de gebruiksvriendelijkheid van Noordoosthelpt.nl beantwoorden?
Ga dan naar ons gebruikersonderzoek.
Openbaar vervoer is vervoer waar iedereen (tegen betaling) gebruik van mag maken, bijvoorbeeld de trein, bus, tram of metro. Vervoersbedrijven hebben vaak extra dienstverlening om mensen met een beperking te helpen bij hun reis.
Als u met het openbaar vervoer reist, is het handig om een OV-chipkaart aan te vragen. De OV-chipkaart is het betaalmiddel voor al het openbaar vervoer in Nederland.
Weet u niet goed hoe u de OV-chipkaart moet gebruiken? Of hoe u via internet uw reis kunt plannen? Op Seniorweb vindt u artikelen met uitleg over de OV-chipkaart.
Voor informatie in simpele taal kunt u kijken op Uitleg OV-chipkaart.nl. Op deze website wordt in begrijpelijke taal uitgelegd wat de OV-chipkaart is en hoe je ermee kunt reizen. De informatie wordt ook voorgelezen.
In Nederland zijn er veel verschillende OV-bedrijven. Elk vervoersbedrijf heeft zijn eigen dienstregeling. Via de online OV-routeplanner op de website 9292.nl kunt u eenvoudig te weten komen hoe u moet reizen. U voert uw vertrekpunt en plek van bestemming in en ziet dan:
Op Seniorweb vindt u stap-voor-stap uitleg over het plannen van een reis via internet.
Op 9292 kunt u een reis daarnaast 'toegankelijk plannen'. De planner houdt dan rekening met uw lichamelijke of visuele beperking. In het reisadvies is bijvoorbeeld meegenomen dat u meer tijd nodig heeft om over te stappen. En blinden en slechtzienden krijgen bij het voorlezen van het reisadvies te horen bij welke haltes een blindengeleidenlijn aanwezig is. Meer uitleg vindt u op 9292.nl.
Gaat u met de trein? Een medewerker van de spoorwegen kan u helpen bij het in- en uitstappen. Dat kunt u van te voren aangeven door te bellen of te e-mailen naar het vervoersbedrijf. Vaak kan dit ook door in te loggen op de website van de vervoerder, bijvoorbeeld bij de Nederlandse Spoorwegen.
Kunt u de borden boven de treinperrons niet of lastig lezen? Dan kunt u misschien de NS Perronwijzer-app gebruiken op uw smartphone. Deze app van de Nederlandse Spoorwegen geeft informatie over de eerstvolgende treinen die vertrekken vanaf het perron waar u op dat moment bent. De NS Perronwijzer kan ook voorlezen wat er op de borden staat. Zo kunt u nog een laatste keer controleren of u wel in de juiste trein stapt.
Meer uitleg over de app en downloadlinks vindt u op de website van de NS.
U kunt een OV-Begeleiderskaart aanvragen wanneer u door uw beperking niet zelfstandig met het openbaar vervoer kunt reizen.
Via het telefoonnummer 030-2354661 kunt u een OV-Begeleiderskaart aanvragen. Of vul het aanvraagformulier in op de website van Argonaut Advies.
Als u blind of slechtziend bent, dan kunt u gebruik maken van speciale reisproducten voor het openbaar vervoer.
Meer informatie over OV-chip Plus en de NS Businesscard vindt u op de website van de NS.
Ook zijn er verschillende kortingskaarten en trajectkaarten die het reizen met het openbaar vervoer goedkoper maken. Vraag uw vervoersbedrijf om meer informatie.
Het is niet altijd even makkelijk om het openbaar vervoer te nemen. Bijvoorbeeld omdat de instap van de tram nog niet gelijkvloers is. Of omdat de bushalte te ver weg is.
In dat geval kan de gemeente misschien met u meedenken over een oplossing, bijvoorbeeld speciaal taxivervoer.
0800-02 32 545 arriva.nlTrambaan 38441BHHeerenveen
0513-76 35 76 carcab.frlKoornbeursweg 658442DJHeerenveen
0513-65 65 65 taxiwitteveen.nlVenus 38448CEHeerenveen